25 september 2007

les 28/9

TOETSEN EN DE RANDSTAD
Een erg serieuze les was het vandaag. We begonnen met een dictee en een toets. Uit het dictee heb ik kunnen opmaken welke spellingregels nog eens herhaald moeten worden. We zullen gaan oefenen met woorden met s/z en f/v en ook ch/g. De toets is goed gemaakt en we kunnen voor zinsontleden constateren dat de groep het werkwoord in de zin kan vinden. Dat is fijn, want dan kunnen we een volgende stap nemen en leren wat de stam van het werkwoord is. Na de pauze werkten we uit de gloednieuwe cultuurmap van de NOB. Deze is voor groep 6 t/m 8 geschreven en dus aan de moeilijke kant voor ons. Omdat in de tussendoelen in Nederland topografie van de provincies van Nederland in groep 5 op het programma staat, wilde ik toch proberen of de kinderen hier iets van op konden steken. Tijdens de les heb ik de tekst over de Randstad, Zuid en Noord Holland en Utrecht, behandeld en verlevendigd met een verzonnen verhaal en een kaart. Er kwamen wel wat verhalen los die op herkenning duidden, maar de stof is moeilijk. Alleen haal ik het niet om het aan te leren, vandaar dat het huiswerk dit keer voor degene die er waren een pittige tekst met vragen is geworden. Tip: lees de vragen even vooruit en lees dan het stukje tekst waarover de vragen gaan. Zo kun je de lange tekst in stukjes voorlezen. Ik zal aankijken wat de reakties zijn en daarvan af laten hangen of we ook het Zuiden van Nederland en het Noorden van Nederland gaan behandelen. Heb je de tekst niet, omdat je er niet was dan maak je twee bladzijden uit een van de huiswerkschriftjes.

Geen opmerkingen: